Veelgestelde vragen

Dit is een overzicht van de veelgestelde vragen. Voor meer informatie over Facetalk kunt u ook kijken op de pagina Over Facetalk.

ALGEMEEN

Wat is FaceTalk™?

FaceTalk™ biedt de mogelijkheid om zorg op afstand te leveren, door middel van een veilige online videoverbinding. Met Facetalk™ kunt u als zorgprofessional op een gemakkelijke manier uw patiënten of collega’s uitnodigen voor een videogesprek. De uitnodigingen met gratis gastlinkjes worden automatisch verstuurd en uw collega of patiënt behoeft alleen op het linkje te klikken om mee te doen. Uw patiënt komt eerst in een virtuele wachtkamer totdat u zelf het videogesprek opzet. Pas dan komt een beveiligde verbinding tot stand. Tijdens het videogesprek is het mogelijk om informatie (documenten, foto’s, video’s en uw desktop) te delen. Ook is het mogelijk om meerdere mensen tegelijkertijd aan een gesprek deel te laten nemen, bijvoorbeeld familieleden of collega specialisten etc.

Voor welke doeleinden kan FaceTalk™ ingezet worden?

FaceTalk™ kan worden gebruikt voor controle- of herhaalafspraken, en eigenlijk voor alle consulten of gesprekken waarbij geen fysiek onderzoek of contact nodig is. Daarnaast kan het door zorgprofessionals (al dan niet met de patiënt) worden gebruikt voor multidisciplinaire overleggen. Bij dit overleg kunnen dan de medische beelden gedeeld worden. Ook is het mogelijk een videoconferencing unit bij dit overleg te betrekken.

Wat zijn de voordelen van FaceTalk™?

Het gebruik van FaceTalk™ biedt meerdere voordelen voor verschillende partijen:

Voor de patiënt: FaceTalk™ biedt de mogelijkheid tot het hebben van laagdrempelig contact met zorgprofessionals in de eigen vertrouwde omgeving. Daarnaast heeft de patiënt niet langer te maken met reistijd.

Voor zorgprofessionals: FaceTalk™ biedt de mogelijkheid tot het werken vanuit de eigen werkplek of thuisomgeving. Voor overleg met collegae is het niet meer nodig bij elkaar langs te gaan wat het veel gemakkelijker maakt een overleg te plannen Daarnaast heeft de zorgprofessional niet langer te maken met reistijd (bijvoorbeeld bij het voeren van multidisciplinaire overleggen).

Voor beide partijen: FaceTalk™ biedt de mogelijkheid om gemakkelijk meerdere mensen te betrekken bij een gesprek, zoals mantelzorgers, verschillende behandelaars/zorgprofessionals, lotgenoten etc.

Voor beide partijen: videogesprekken zijn zeer tijdseffectief, gericht op het onderwerp en toch persoonlijk.

Financieel: vergaderruimten, spreekkamerruimten en wachtkamerruimten kunnen worden bespaard.

Hoe is FaceTalk™ ontstaan?

Het concept FaceTalk™ is door het Radboud REshape & Innovation Center ontwikkeld in nauwe samenwerking met patiënten, zorgprofessionals en partners. Eind 2011 zijn pilots gestart om FaceTalk™ te perfectioneren en de veiligheid te toetsen. Op deze manier is FaceTalk™ geoptimaliseerd voor de patiëntenzorg en zo laagdrempelig mogelijk gemaakt voor alle gebruikers. Begin 2015 start de samenwerking tussen het radboud UMC en Qconferencing waarbij het radboud UMC haar ervaring en kennis rond de zorgprocessen inbrengt en Qconferencing de techniek en de implementatie bij de klanten verzorgt. Momenteel wordt FaceTalk™, zowel binnen als buiten het Radboudumc, bij diverse afdelingen en organisaties, als innovatie geïmplementeerd.

Welke afdelingen binnen het Radboudumc maken al gebruik van FaceTalk™?

De afdelingen Radiologie, Psychiatrie, Neurologie, Kindergeneeskunde, Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurgie en Cardiologie maken al gebruik van FaceTalk™. Op de afdeling Algemeen Interne Geneeskunde heeft afgelopen zomer een pilot gedraaid.

Waarom FaceTalk™ en geen Facetime of Skype?

Facetalk™ voldoet aan de zogeheten NEN 7510/NEN 7512 normering inzake Informatiebeveiliging in de Zorg. Skype en Facetime hebben tot nu toe niet aangetoond dat zij voldoen aan deze norm. Er kan dus niet worden gesteld dat dit per definitie veilige applicaties/programma’s zijn. Daarnaast biedt FaceTalk™ meer functionaliteiten zoals een planningskalender om afspraken te plannen, automatische uitnodigingsmailtjes, een virtuele wachtkamer voor patiënten waar bericht kan worden wanneer er uitloop is, de mogelijkheid tot het interactief delen van uw desktop en gegevens, de mogelijkheid om met meerdere personen tegelijk deel te nemen aan een gesprek en de mogelijkheid om een videoverbinding op te zetten met traditionele videoconferencing systemen zoals veel gebruikt in ziekenhuizen.

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van FaceTalk™?

Alleen wanneer u zelf een FaceTalk™ gesprek wilt kunnen opzetten en anderen wilt kunnen uitnodigen voor dat gesprek, heeft u een persoonlijk account nodig. Hier zijn kosten aan verbonden. Als u wordt uitgenodigd voor een gesprek, is het gebruik van FaceTalk™ gratis. Dankzij recente wetgeving valt het gebruik van FaceTalk™ steeds vaker binnen de reguliere zorgvergoedingen. Een persoonlijk account kost € 45,- exclusief BTW per maand. Wanneer u FaceTalk™ wilt implementeren binnen uw organisatie, bieden wij een eenmalige implementatie waarna u iedereen kunt uitrusten met een FaceTalk account. Wij rekenen daarna alleen voor het feitelijke gebruik (0,20 ct per minuut). Bij een dergelijke implementatie kunnen we ook koppelingen met uw ZIS/EPD realiseren, zodat zorgverleners exact op dezelfde manier kunnen blijven werken als zij nu gewend zijn. Assistent accounts kunnen gebruikt worden om afspraken te plannen, uitnodigingen te versturen, mededelingen in de virtuele wachtruimte te plaatsen of om de praktijk te managen. Deze accounts zijn gratis.

Hoe vaak komt het voor dat FaceTalk™ niet goed functioneert?

FaceTalk™ maakt gebruik van een beproefde videocommunicatie software waar wereldwijd mee gewerkt wordt. FaceTalk werkt op PC en Mac en op Tablets en Smartphones (iOS en Android). Instellingen van de verschillende PC’s en de beschikbare internet verbindingen kunnen de kwaliteit van de videoverbinding beïnvloeden.

In hoeverre is FaceTalk™ gepersonaliseerd?

FaceTalk™ toont iedere gebruiker de schermen die specifiek voor die gebruiker bedoeld zijn.

Patiënten zien alleen hun eigen wachtkamer met de details van hun eigen afspraak. Artsen zien de informatie van hun praktijk en zien alleen de afspraken die voor hun bestemd zijn.

Artsen kunnen afspraken plannen en veranderen, en sms berichten sturen naar patiënten. Artsen kunnen zien wie er al in de wachtkamer aanwezig is en besluiten de video te starten.

Assistenten managen de praktijk of afdeling, zetten mededelingen klaar voor in de wachtkamer, kunnen afspraken zien en plannen voor alle artsen van de afdeling of praktijk en kunnen het adresboek met contact patiëntgegevens vullen.

Welke partijen zijn allemaal bij onderhoud, beheer en doorontwikkeling van FaceTalk™ betrokken?

Er zijn twee partijen betrokken bij onderhoud, beheer en doorontwikkeling, Qconferencing en het Radboud REshape & Innovation Center. Qconferencing is specialist in videocommunicatie en heeft een organisatie gericht op implementatie met een goede helpdesk. Het Radboud REshape & Innovation Center heeft kennis van innovatie in het zorgproces en al een aantal jaren ervaring met het toepassen van videocommunicatie. Het Radboud Facetalk wordt breed toegepast binnen het Radboudumc en de opgedane kennis en ervaring wordt vertaald in verbeteringen van FaceTalk.

Hoeveel mensen kunnen er gelijktijdig deelnemen aan een FaceTalk™ videogesprek?

Er kunnen 12 personen of videoconferencing units gelijktijdig deelnemen aan een FaceTalk™ videogesprek.

Kan ik FaceTalk™ gesprekken ook inplannen?

FaceTalk™ biedt een geïntegreerde kalenderfunctie om videoconsulten of intercollegiale video afspraken te plannen. Gepersonaliseerde uitnodigings e-mails met de tijd van de afspraak, naam van de arts en onderwerp van de afspraak worden automatisch verstuurd. De ontvanger behoeft alleen op een link te klikken en komt dan direct in haar eigen virtuele wachtkamer terecht. Afspraken kunnen door de arts of door de assistent gemakkelijk gewist of gewijzigd worden. Wanneer de arts inlogt ziet hij direct alle afspraken van die dag en ook kan hij zien welke patiënt al aanwezig is in de wachtkamer.

Waar kan ik meer informatie vinden over FaceTalk™?

Op de Over Facetalk™ pagina kunt u terecht voor het laatste nieuws rondom FaceTalk™, ervaringen van gebruikers, instructiefilmpjes en andere (algemene) informatie.

Waar kan ik terecht met vragen over FaceTalk™ ?

Voor vragen over FaceTalk™ kunt u contact met ons opnemen via ons contactformulier op de website. Het FaceTalk™ supportteam neemt dan zo spoedig mogelijk contact met u op. Voor support vragen kunt u contact opnemen met de FaceTalk Helpdesk op 020 6080055 optie 1

ACCOUNT

Hoe kan ik een account aanvragen?

U kunt een FaceTalk™ account aanvragen door ons een te bericht sturen via het contactformulier  op onze website. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om de mogelijkheden met u te bespreken.

Wanneer krijg ik een FaceTalk™ account?

In lijn met de NEN 7510/NEN 7512 normering is het enkel mogelijk om een persoonlijk account aan te vragen, een algemeen- of afdelingsaccount is niet mogelijk. Een account aanvragen gebeurt online via het contactformulier op onze website. Een account wordt door het FaceTalk™ team geactiveerd en u ontvangt de inloggegevens per e-mail.

Waarom een persoonlijk account en geen algemeen- of afdelingsaccount?

Persoonlijke accounts zijn nodig in het kader van de aan de zorg gestelde veiligheidsnormen (NEN 7510/NEN 7512). Een patiënt moet bij de uitnodiging van een gesprek en tijdens het gesprek kunnen zien met wie hij/zij een FaceTalk™ gesprek gaat voeren/voert.

Heeft een deelnemer van een gesprek een FaceTalk™ account nodig om deel te kunnen nemen aan het gesprek?

Nee, een deelnemer heeft geen FaceTalk™ account nodig.

Wat kost een FaceTalk™ account?

Losse FaceTalk™ accounts kosten 45 euro per maand. Met een éénmalige kost van 75 euro om uw eigen praktijk in te richten. Assistenten accounts zijn gratis.

Verder biedt FaceTalk™ de mogelijkheid voor een site licentie met éénmalige inrichtingskosten (bijvoorbeeld om de intergratie met uw ZIS/EPD te realiseren) en kosten voor het daadwerkelijke gebruik. Wanneer u geïnteresseerd bent in een site licentie, dan kunt u contact opnemen met ons via het contactformulier of door ons te bellen op 020 6080055

Hoe kan ik mijn FaceTalk™ account opzeggen?

Via het contactformulier op onze website of middels een e-mail aan Facetalk@qconferencing.nl kunt u uw FaceTalk™ account opzeggen. Uw account wordt vervolgens door FaceTalk™ afgesloten. Bij het opzeggen van uw account geldt een maand opzegtermijn.

VEILIGHEID & VERTROUWELIJKHEID

Hoe veilig is FaceTalk™?

Veilig gebruik van (patiënt)informatie is van groot belang in de gezondheidszorg. Deze veiligheid is bij FaceTalk gewaarborgd. De toepassing is opgezet en gemanaged conform de ISO 27001 en NEN7510 normering inzake informatiebeveiliging in de zorg.

 

Gegevens worden niet opgeslagen
Videocommunicatie is realtime. Extra medische informatie die tijdens het online gesprek wordt gedeeld wordt niet opgeslagen. De informatie is alleen op het moment zelf te bekijken en is na de sessie niet terug te halen.

 

Een veilige verbinding
Voor het opzetten van een beveiligde verbinding maakt FaceTalk gebruik van virtuele vergaderkamers met stricte AES encryptie. AES encryptie is een versleutelingsstandaard die in 2001 door de NIST (National Institute of Standards and Technology) uit de VS is geselecteerd als de beste versleutelingstechniek wereldwijd. Een videogesprek start niet voordat de arts zelf daar het initiatief toe genomen heeft. Op het moment dat de arts naar de virtuele afspraak gaat en het videogesprek start – dan pas wordt er verbinding gemaakt met de genodigden. Elk gesprek vindt plaats in een unieke eigen virtuele spreekkamer welke na het gesprek weer wordt verwijderd. Zo kunnen personen nooit “per ongeluk” in de verkeerde virtuele spreekkamer terechtkomen.

 

TECHNISCHE ASPECTEN & SYSTEEMEISEN

Op welke apparaten kan ik FaceTalk™ gebruiken?

FaceTalk™ is apparaatonafhankelijk. Dit houdt in dat FaceTalk™ op verschillende apparaten kan worden gebruikt. FaceTalk™ werkt op computers/laptops (Apple en Windows), tablets (Apple en Android) en smartphones (Apple en Android). Daarnaast heeft u:

Een (geïntegreerde) webcam

(Geïntegreerde) speakers

Een (geïntegreerde) microfoon en

Een goedwerkende (vaste) internetverbinding nodig.

Moet ik software installeren om FaceTalk™ te gebruiken?

FaceTalk™ maakt gebruik van een zogenaamde “browser plug-in”. Deze “plug-in”maakt de browser die u normaal gebruikt geschikt voor videocommunicatie. FaceTalk™ werkt met Chrome, Firefox, Internet Explorer en Safari. Wanneer u voor de eerste keer een FaceTalk™ gesprek gaat voeren, wordt u automatisch gevraagd de browserplug-in te accepteren. FaceTalk™ installeert verder geen eigen programma op uw computer. Voor iOS en Android wordt u gevraagd de gratis Vidyo mobile app te installeren.

Wat kan ik doen wanneer mijn pop-up blocker FaceTalk™ blokkeert?

FaceTalk™ maakt gebruik van zogenaamde “pop-up’s” .Wanneer u uw pop-up blocker aan heeft staan, moet u toestemming geven voor de FaceTalk™ applicatie.

Internetverbinding

Videocommunicatie heeft altijd een goede internetverbinding nodig. Voor een FaceTalk™ gesprek van goede kwaliteit wilt u werken met minimaal een upload en download snelheid van 0,5 Mbps.

Het verdient ook de voorkeur met een bedrade internetverbinding te werken in plaats van met een draadloze. Niet alle Wifi routers geven de streaming media zonder haperingen door.

Wanneer u een Tablet of Smartphone via het mobiele netwerk wilt gebruiken, is het aan te bevelen een 4G verbinding te nemen.