Veelgestelde vragen

Dit is een overzicht van de veelgestelde vragen. Voor meer informatie over Facetalk kunt u ook kijken op de pagina Over Facetalk.

ALGEMEEN

Wat is FaceTalk?

FaceTalk maakt het mogelijk om zorg op afstand te leveren, door middel van een veilige online videoverbinding. Met FaceTalk kunt u als zorgprofessional eenvoudig een video afspraak inplannen of direct een videogesprek starten met gebruik van een unieke code. Indien u de afspraak in de agenda inpland ontvangt uw collega of de patiënt automatisch en kosteloos een uitnodiging per e-mail met een unieke link. Met een klik op deze link wordt de wachtkamer geopend en kan het gesprek starten zodra de zorgverlener het videogesprek start. Pas dan komt een beveiligde verbinding tot stand. Tijdens het videogesprek is het mogelijk om informatie zoals documenten, foto’s en video’s te delen. Ook is het mogelijk om meerdere mensen tegelijkertijd aan een gesprek deel te laten nemen, bijvoorbeeld familieleden of collega specialisten etc.

Voor welke doeleinden kan FaceTalk ingezet worden?

FaceTalk kan worden gebruikt voor alle patiënt afspraken waarbij geen fysiek onderzoek nodig is. Videoconsult kan een gemakkelijke manier zijn om ook andere zorgprofessionals of mantelzorgers bij de afspraak te betrekken. FaceTalk kan ook gebruikt worden voor intercollegiaal overleg tot 12 deelnemers.  Ook bij deze multipoint gesprekken kan het scherm met medische informatie gedeeld worden met alle deelnemers.

Wat zijn de voordelen van FaceTalk?

Het gebruik van FaceTalk biedt meerdere voordelen voor verschillende partijen:

Voor de patiënt: FaceTalk biedt de mogelijkheid tot het hebben van laagdrempelig contact met zorgprofessionals in de eigen vertrouwde omgeving. Het is vaak gemakkelijker te plannen dan een bezoek. Daarnaast heeft de patiënt niet langer te maken met de ongemakken van vervoer naar de praktijk. Ook wordt het gemakkelijker een mantelzorger mee te laten doen met het gesprek, ook als die persoon op afstand zit.

Voor zorgprofessionals: FaceTalk biedt de mogelijkheid tot het werken vanaf de eigen werkplek of thuisomgeving. Het is een laagdrempelige en gemakkelijke manier om een patiënt te zien. FaceTalk kan ook ad hoc gebruikt worden als bijvoorbeeld een patiënt belt met een vraag of klacht. Voor overleg met collega's is het niet meer nodig bij elkaar langs te gaan wat het veel gemakkelijker maakt een overleg te plannen Daarnaast heeft de zorgprofessional niet langer te maken met reistijd (bijvoorbeeld bij het voeren van multidisciplinaire overleggen).

Voor beide partijen: Videogesprekken zijn zeer tijdseffectlief, gericht op het onderwerp en toch persoonlijk. Het kunnen delen van het scherm maakt het bespreken van medische informatie nog effectiever.

Hoe is FaceTalk ontstaan?

Het concept FaceTalk is door het Radboud REshape & Innovation Center ontwikkeld in nauwe samenwerking met patiënten, zorgprofessionals en partners. Eind 2011 zijn pilots gestart om FaceTalk te perfectioneren en de veiligheid te toetsen. Op deze manier is FaceTalk geoptimaliseerd voor de patiëntenzorg en zo laagdrempelig mogelijk gemaakt voor alle gebruikers. Begin 2015 startte de samenwerking tussen het Radboudumc en Qconferencing waarbij het Radboudumc haar ervaring en kennis rond de zorgprocessen in heeft gebracht en Qconferencing de techniek en de implementatie bij de klanten verzorgde.

Waarom FaceTalk en geen Facetime, Whatsapp videocall of Skype?

FaceTalk is een veilige oplossing en voldoet aan de zogeheten ISO 27001 en NEN 7510/NEN 7512 richtlijnen omtrent Informatiebeveiliging in de Zorg. Skype, Facetime en Whatsapp zijn toepassingen van Amerikaanse leveranciers die over een wereldwijd netwerk aangeboden worden waardoor deze diensten niet voldoen aan de vereisten vanuit de AVG.  Daarnaast biedt FaceTalk meer functionaliteiten speciaal gericht op de toepassing in de zorg zoals een planningskalender om afspraken te plannen, automatische uitnodigingen per e-mail, een online wachtkamer voor cliënten inclusief het melden van uitlooptijden, direct videobellen met gebruik van een unieke code, de mogelijkheid tot het interactief delen van uw desktop en gegevens, de mogelijkheid om met meerdere personen tegelijk deel te nemen aan een gesprek.

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van FaceTalk?

Alleen wanneer u zelf een FaceTalk gesprek wilt kunnen opzetten en anderen wilt uitnodigen voor dat gesprek heeft u een persoonlijk account nodig. Hier zijn kosten aan verbonden. 35 euro per maand voor ongelimiteerd gebruik. Voor de patiënt zijn er geen kosten verbonden en voor een assistentenaccount zijn er ook geen kosten verbonden. Het merendeel van de FaceTalk videoconsulten wordt vergoed door zorgverzekeraars, afhankelijk van het doel van uw videogesprek en het type zorg dat u aanbiedt. Laat u informeren door uw zorgverzekeraar, zodat u weet wat voor uw zorgverlening van toepassing is.

Voor grotere organisaties hebben wij een site licentie model gebaseerd op daadwerkelijk gebruik en zonder beperking van het aantal accounts. Bij een dergelijke implementatie kunnen we ook koppelingen met uw ZIS/EPD realiseren, zodat zorgverleners exact op dezelfde manier kunnen blijven werken als zij nu gewend zijn. Verder voorzien we trainingen en implementatie trajecten. Neem voor een kosten indicatie graag contact met ons op.

Hoe vaak komt het voor dat FaceTalk niet goed functioneert?

FaceTalk heeft een uptime van gemiddeld 99,98% en maakt gebruik van een beproefde videocommunicatie software waar wereldwijd mee gewerkt wordt. FaceTalk werkt op de PC, laptop, tablet en smartphone (iOS en Android). De beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de internetverbindingen kunnen de kwaliteit van de videoverbinding ook beïnvloeden.

In hoeverre is FaceTalk gepersonaliseerd?

FaceTalk toont iedere gebruiker de schermen die specifiek voor die gebruiker bedoeld zijn. Patiënten zien alleen hun eigen online wachtkamer met de details van hun eigen afspraak. Behandelaren zien de informatie van hun praktijk en zien alleen de afspraken die voor hun bestemd zijn. Assistenten managen de afspraken en patiëntgegevens enkel voor die afdeling en arts waarvoor ze gerechtigd zijn. Gebruikers kunnen hun eigen profiel aanpassen en een eigen titel kiezen. Je kunt een foto van jezelf uploaden. Praktijken kunnen voorzien worden van een eigen logo en eigen kleurschema welke zichtbaar wordt in de applicatie maar ook in de uitnodigings- e-mail en wachtkamer.

Hoeveel mensen kunnen er gelijktijdig deelnemen aan een FaceTalk videogesprek?

Er kunnen 12 personen (ieder met een eigen device) gelijktijdig deelnemen aan een FaceTalk videogesprek.

Kan ik FaceTalk gesprekken ook inplannen?

FaceTalk biedt een geïntegreerde kalenderfunctie om videoconsulten of intercollegiale video afspraken te plannen. Gepersonaliseerde uitnodigingen met de tijd van de afspraak, naam van de behandelaar en onderwerp van de afspraak worden automatisch per e-mail verstuurd. De ontvanger klikt op de uitnodigingslink en komt dan direct in zijn/haar eigen online wachtkamer. Afspraken kunnen door de behandelaar of door de assistent gemakkelijk gewist of gewijzigd worden. Wanneer de behandelaar inlogt ziet hij direct alle afspraken van die dag en ook kan hij zien welke cliënt al aanwezig is in de wachtkamer.

Waar kan ik meer informatie vinden over FaceTalk?

Op de FaceTalk startpagina kunt u terecht voor het laatste nieuws rondom FaceTalk, ervaringen van gebruikers, instructiefilmpjes en andere (algemene) informatie.

Waar kan ik terecht met vragen over FaceTalk?

Voor vragen over FaceTalk kunt u contact met ons opnemen via ons contactformulier op de website. Het FaceTalk supportteam neemt dan zo spoedig mogelijk contact met u op. Voor support vragen kunt u contact opnemen met de FaceTalk Helpdesk op 088-2050750 .

In welke talen is FaceTalk beschikbaar?

FaceTalk is beschikbaar in de Talen: Nederlands, Engels, Frans & Duits

ACCOUNT

Hoe kan ik een account aanvragen?

U kunt een FaceTalk account aanvragen door ons een te bericht sturen via het testaccountformulier op onze website. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om de mogelijkheden met u te bespreken.

Wanneer krijg ik een FaceTalk account?

In lijn met de ISO 27001 en NEN 7510/NEN 7512 normering is het enkel mogelijk om een persoonlijk account aan te vragen, een algemeen- of afdelingsaccount is niet mogelijk. Account kunnen wel gekoppeld worden per poli of afdeling. Een account aanvragen gebeurt online via het testaccountformulier op onze website. Een account wordt door het FaceTalk team geactiveerd en u ontvangt de inloggegevens per e-mail.

Waarom een persoonlijk account en geen algemeen- of afdelingsaccount?

Persoonlijke accounts zijn nodig in het kader van de aan de zorg gestelde veiligheidsnormen (ISO 27001 en NEN 7510/NEN 7512). Een cliënt moet bij de uitnodiging van een gesprek en tijdens het gesprek kunnen zien met wie hij/zij een FaceTalk gesprek gaat voeren/voert.

Heeft een cliënt een FaceTalk account nodig om deel te kunnen nemen aan het gesprek?

Nee, een cliënt heeft geen FaceTalk account nodig. Wanneer de cliënt FaceTalk gebruikt op de smartphone of tablet moet hij of zij wél van te voren de FaceTalk app downloaden. (Voor iOS en Android)

Hoe kan ik mijn FaceTalk account opzeggen?

Via het contactformulier op onze website of middels een e-mail aan info@facetalk.nl kunt u uw FaceTalk account opzeggen. Uw account wordt vervolgens door FaceTalk afgesloten. Bij het opzeggen van uw account geldt een maand opzegtermijn, tenzij er andere afspraken zijn gemaakt in het contract.

VEILIGHEID & VERTROUWELIJKHEID

Hoe veilig is FaceTalk?

Veilig gebruik van (patiënt)informatie is van groot belang in de gezondheidszorg. Deze veiligheid is bij FaceTalk gewaarborgd. De toepassing is opgezet en gemanaged conform de ISO 27001 en NEN7510 normering inzake informatiebeveiliging in de zorg.

 

Gegevens worden niet opgeslagen
Videocommunicatie is realtime. Extra medische informatie die tijdens het online gesprek wordt gedeeld wordt niet opgeslagen. De informatie is alleen op het moment zelf te bekijken en is na de sessie niet terug te halen.

 

Een veilige verbinding
Voor het opzetten van een beveiligde verbinding maakt FaceTalk gebruik van virtuele vergaderkamers met stricte AES encryptie. AES encryptie is een versleutelingsstandaard die in 2001 door de NIST (National Institute of Standards and Technology) uit de VS is geselecteerd als de beste versleutelingstechniek wereldwijd. Een videogesprek start niet voordat de arts zelf daar het initiatief toe genomen heeft. Op het moment dat de arts naar de virtuele afspraak gaat en het videogesprek start – dan pas wordt er verbinding gemaakt met de genodigden. Elk gesprek vindt plaats in een unieke eigen virtuele spreekkamer welke na het gesprek weer wordt verwijderd. Zo kunnen personen nooit “per ongeluk” in de verkeerde virtuele spreekkamer terechtkomen.

 

TECHNISCHE ASPECTEN & SYSTEEMEISEN

Op welke apparaten kan ik FaceTalk gebruiken?

FaceTalk kan op verschillende apparaten worden gebruikt zoals zoals computers/laptops, tablets en smartphones. U heeft een camera, microfoon en speakers nodig en een goedwerkende internetverbinding. Daarnaast heeft u:

Een (geïntegreerde) webcam

(Geïntegreerde) speakers

Een (geïntegreerde) microfoon en

Een goedwerkende (vaste) internetverbinding nodig.

Op welke browsers kan ik FaceTalk gebruiken?
  • Chrome Safari Internet
    Explorer
    Microsoft
    Edge
    Edge
    Chromium
    Firefox
    PC/Laptop
    Windows
    Image Image Image Image Image Image
    PC/Laptop
    MacOS
    Image Image Image Image Image Image
    Smartphone
    iOS
    Image Image Image Image Image Image
    Tablet
    iOS
    Image Image Image Image Image Image
    Smartphone
    Android
    Image Image Image Image Image Image
    Tablet
    Android
    Image Image Image Image Image Image

Moet ik software installeren om FaceTalk te gebruiken?

Cliënt:
Op tablet of smartphone moet u de gratis FaceTalk app downloaden uit de Appstore of de Google Play store.

 

Behandelaar:
Op de PC of laptop behoeft u niets te installeren wanneer u gebruikmaakt van Chrome, Firefox of Edge Chromium. FaceTalk zal dan de mogelijkheden van de browser gebruiken om de audio en video te spelen. Voor internet Explorer moet u een browser plug-in gebruiken. Deze wordt automatisch aangeboden wanneer u voor de eerste keer probeert een videogesprek te starten. Bij vervolg gesprekken zal de plug-in al op uw computer staan en automatisch gebruikt worden.

Op tablet of smartphone moet u de gratis FaceTalk app downloaden uit de Appstore of de Google Play store.

Wat kan ik doen wanneer mijn pop-up blocker FaceTalk blokkeert?

FaceTalk maakt gebruik van zogenaamde ‘pop-up’s’ .Wanneer u uw pop-up blocker aan heeft staan, moet u toestemming geven voor de FaceTalk applicatie om de pop-up te mogen gebruiken.

Internetverbinding

Videocommunicatie heeft altijd een goede internetverbinding nodig. Voor een FaceTalk gesprek van goede kwaliteit wilt u werken met minimaal een upload en download snelheid van 0,5 Mbps.

Het verdient ook de voorkeur met een bedrade internetverbinding te werken in plaats van met een draadloze. Niet alle Wifi routers geven de streaming media zonder haperingen door.

Wanneer u een tablet of smartphone via het mobiele netwerk wilt gebruiken, is het aan te bevelen een 4G verbinding te nemen.