Veelgestelde vragen

Dit is een overzicht van de veelgestelde vragen. Voor meer informatie over Facetalk kunt u ook kijken op de pagina Over Facetalk.

ALGEMEEN

Wat is FaceTalk?

FaceTalk maakt het mogelijk om zorg op afstand te leveren, door middel van een veilige online videoverbinding. Met FaceTalk kunt u als zorgprofessional eenvoudig een video afspraak inplannen of direct een videogesprek starten met gebruik van een unieke code. Indien u de afspraak in de agenda inpland ontvangt uw collega of de patiënt automatisch en kosteloos een uitnodiging per e-mail met een unieke link. Met een klik op deze link wordt de wachtkamer geopend en kan het gesprek starten zodra de zorgverlener het videogesprek start. Pas dan komt een beveiligde verbinding tot stand. Tijdens het videogesprek is het mogelijk om informatie zoals documenten, foto’s en video’s te delen. Ook is het mogelijk om meerdere mensen tegelijkertijd aan een gesprek deel te laten nemen, bijvoorbeeld familieleden of collega specialisten etc.

Voor welke doeleinden kan FaceTalk ingezet worden?

FaceTalk kan worden gebruikt voor controle- of herhaalafspraken, en eigenlijk voor alle consulten of gesprekken waarbij geen fysiek onderzoek of contact nodig is. Daarnaast kan het door zorgprofessionals (al dan niet met de patiënt) worden gebruikt voor multidisciplinaire overleggen. Bij dit overleg kunnen ook de medische beelden gedeeld worden en is het mogelijk een videoconferencing unit bij dit overleg te betrekken.

Wat zijn de voordelen van FaceTalk?

Het gebruik van FaceTalk biedt meerdere voordelen voor verschillende partijen:

Voor de patiënt: FaceTalk biedt de mogelijkheid tot het hebben van laagdrempelig contact met zorgprofessionals in de eigen vertrouwde omgeving. Daarnaast heeft de patiënt niet langer te maken met reistijd en kan een mantelzorger of zorgprofessional inbellen ongeacht waar hij/zij zich bevindt.

Voor zorgprofessionals: FaceTalk biedt de mogelijkheid tot het werken vanuit de eigen werkplek of thuisomgeving. Voor overleg met collega's is het niet meer nodig bij elkaar langs te gaan wat het veel gemakkelijker maakt een overleg te plannen Daarnaast heeft de zorgprofessional niet langer te maken met reistijd (bijvoorbeeld bij het voeren van multidisciplinaire overleggen).

Voor beide partijen: FaceTalk biedt de mogelijkheid om gemakkelijk meerdere mensen te betrekken bij een gesprek, zoals mantelzorgers, verschillende behandelaars/zorgprofessionals, lotgenoten etc.

Voor beide partijen: videogesprekken zijn zeer tijdseffectief, gericht op het onderwerp en toch persoonlijk.

Financieel: vergaderruimtes, spreekkamers en wachtkamers zijn niet nodig.

Hoe is FaceTalk ontstaan?

Het concept FaceTalk is door het Radboud REshape & Innovation Center ontwikkeld in nauwe samenwerking met patiënten, zorgprofessionals en partners. Eind 2011 zijn pilots gestart om FaceTalk te perfectioneren en de veiligheid te toetsen. Op deze manier is FaceTalk geoptimaliseerd voor de patiëntenzorg en zo laagdrempelig mogelijk gemaakt voor alle gebruikers. Begin 2015 startte de samenwerking tussen het radboud UMC en Qconferencing waarbij het radboud UMC haar ervaring en kennis rond de zorgprocessen in heeft gebracht en Qconferencing de techniek en de implementatie bij de klanten verzorgde.

Waarom FaceTalk en geen Facetime, Whatsapp videocall of Skype?

Facetalk voldoet aan de zogeheten ISO 27001 en NEN 7510/NEN 7512 normering omtrent Informatiebeveiliging in de Zorg. Skype, Facetime en Whatsapp hebben tot nu toe niet aangetoond dat zij voldoen aan deze norm. Er kan dus niet worden gesteld dat dit per definitie veilige applicaties/programma’s zijn. Daarnaast biedt FaceTalk meer functionaliteiten zoals een planningskalender om afspraken te plannen, automatische uitnodigingen per e-mail, een online wachtkamer voor patiënten inclusief het melden van uitlooptijden, direct videobellen met gebruik van een unieke code, de mogelijkheid tot het interactief delen van uw desktop en gegevens, de mogelijkheid om met meerdere personen tegelijk deel te nemen aan een gesprek en de mogelijkheid om een videoverbinding op te zetten met traditionele videoconferencing systemen zoals veel gebruikt in ziekenhuizen.

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van FaceTalk?

Alleen wanneer u zelf een FaceTalk gesprek wilt kunnen opzetten en anderen  uitnodigt voor dat gesprek heeft u een persoonlijk account nodig. Hier zijn kosten aan verbonden. Als u wordt uitgenodigd voor een gesprek, is het gebruik van FaceTalk gratis. Het merendeel van de FaceTalk videoconsulten wordt vergoed door zorgverzekeraars, afhankelijk van het doel van uw videogesprek en het type zorg dat u aanbiedt. Laat u informeren door uw zorgverzekeraar, zodat u weet wat voor uw zorgverlening van toepassing is. Wanneer u FaceTalk wilt implementeren binnen uw organisatie, bieden wij een eenmalige implementatie waarna u iedereen kunt uitrusten met een FaceTalk account. Bij een dergelijke implementatie kunnen we ook koppelingen met uw ZIS/EPD realiseren, zodat zorgverleners exact op dezelfde manier kunnen blijven werken als zij nu gewend zijn. Assistenten kunnen met een assistentenaccount afspraken plannen, patiënten en zorgverleners uitnodigingen per e-mail versturen, uitlooptijd en andere mededelingen in de online wachtruimte plaatsen. Deze accounts zijn gratis.

Hoe vaak komt het voor dat FaceTalk niet goed functioneert?

FaceTalk maakt gebruik van een beproefde videocommunicatie software waar wereldwijd mee gewerkt wordt. FaceTalk werkt op de pc, laptop, tablet en smartphone (iOS en Android). Instellingen van de verschillende beschikbare internetverbindingen kunnen de kwaliteit van de videoverbinding beïnvloeden.

In hoeverre is FaceTalk gepersonaliseerd?

FaceTalk toont iedere gebruiker de schermen die specifiek voor die gebruiker bedoeld zijn.

Patiënten zien alleen hun eigen online wachtkamer met de details van hun eigen afspraak. Artsen zien de informatie van hun praktijk en zien alleen de afspraken die voor hun bestemd zijn. Dit kan ook ingericht worden per poli of afdeling.

Artsen kunnen afspraken plannen en veranderen, en sms-berichten versturen naar patiënten. Artsen kunnen zien wie er al in de wachtkamer aanwezig is en besluiten om de video te starten.

Assistentes managen de praktijk of afdeling, zetten mededelingen klaar voor in de wachtkamer, kunnen afspraken zien en plannen voor alle artsen van de afdeling of praktijk en kunnen het adresboek met contact patiëntgegevens vullen.

Welke partijen zijn allemaal bij onderhoud, beheer en doorontwikkeling van FaceTalk betrokken?

Er zijn twee partijen betrokken bij onderhoud, beheer en doorontwikkeling, Qconferencing en het Radboud REshape & Innovation Center. Qconferencing is specialist in videocommunicatie en heeft een organisatie gericht op implementatie met een goede helpdesk. Het Radboud REshape & Innovation Center heeft kennis van innovatie in het zorgproces en al een aantal jaren ervaring met het toepassen van videocommunicatie. Het Radboud Facetalk wordt breed toegepast binnen het Radboudumc en de opgedane kennis en ervaring wordt vertaald in verbeteringen van FaceTalk.

Hoeveel mensen kunnen er gelijktijdig deelnemen aan een FaceTalk videogesprek?

Er kunnen 12 personen of videoconferencing units gelijktijdig deelnemen aan een FaceTalk videogesprek.

Kan ik FaceTalk gesprekken ook inplannen?

FaceTalk biedt een geïntegreerde kalenderfunctie om videoconsulten of intercollegiale video afspraken te plannen. Gepersonaliseerde uitnodigingen met de tijd van de afspraak, naam van de arts en onderwerp van de afspraak worden automatisch per e-mail verstuurd. De ontvanger klikt op de uitnodigingslink en komt dan direct in zijn/haar eigen online wachtkamer. Afspraken kunnen door de arts of door de assistent gemakkelijk gewist of gewijzigd worden. Wanneer de arts inlogt ziet hij direct alle afspraken van die dag en ook kan hij zien welke patiënt al aanwezig is in de wachtkamer.

Waar kan ik meer informatie vinden over FaceTalk?

Op de Over Facetalk pagina kunt u terecht voor het laatste nieuws rondom FaceTalk, ervaringen van gebruikers, instructiefilmpjes en andere (algemene) informatie.

Waar kan ik terecht met vragen over FaceTalk?

Voor vragen over FaceTalk kunt u contact met ons opnemen via ons contactformulier op de website. Het FaceTalk supportteam neemt dan zo spoedig mogelijk contact met u op. Voor support vragen kunt u contact opnemen met de FaceTalk Helpdesk op 088-2050750 .

ACCOUNT

Hoe kan ik een account aanvragen?

U kunt een FaceTalk account aanvragen door ons een te bericht sturen via het contactformulier  op onze website. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om de mogelijkheden met u te bespreken.

Wanneer krijg ik een FaceTalk account?

In lijn met de ISO 27001 en NEN 7510/NEN 7512 normering is het enkel mogelijk om een persoonlijk account aan te vragen, een algemeen- of afdelingsaccount is niet mogelijk. Account kunnen wel gekoppeld worden per poli of afdeling. Een account aanvragen gebeurt online via het contactformulier op onze website. Een account wordt door het FaceTalk team geactiveerd en u ontvangt de inloggegevens per e-mail.

Waarom een persoonlijk account en geen algemeen- of afdelingsaccount?

Persoonlijke accounts zijn nodig in het kader van de aan de zorg gestelde veiligheidsnormen (ISO 27001 en NEN 7510/NEN 7512). Een patiënt moet bij de uitnodiging van een gesprek en tijdens het gesprek kunnen zien met wie hij/zij een FaceTalk gesprek gaat voeren/voert.

Heeft een deelnemer van een gesprek een FaceTalk account nodig om deel te kunnen nemen aan het gesprek?

Nee, een deelnemer heeft geen FaceTalk account nodig.

Hoe kan ik mijn FaceTalk account opzeggen?

Via het contactformulier op onze website of middels een e-mail aan Facetalk@qconferencing.nl kunt u uw FaceTalk account opzeggen. Uw account wordt vervolgens door FaceTalk afgesloten. Bij het opzeggen van uw account geldt een maand opzegtermijn.

VEILIGHEID & VERTROUWELIJKHEID

Hoe veilig is FaceTalk?

Veilig gebruik van (patiënt)informatie is van groot belang in de gezondheidszorg. Deze veiligheid is bij FaceTalk gewaarborgd. De toepassing is opgezet en gemanaged conform de ISO 27001 en NEN7510 normering inzake informatiebeveiliging in de zorg.

 

Gegevens worden niet opgeslagen
Videocommunicatie is realtime. Extra medische informatie die tijdens het online gesprek wordt gedeeld wordt niet opgeslagen. De informatie is alleen op het moment zelf te bekijken en is na de sessie niet terug te halen.

 

Een veilige verbinding
Voor het opzetten van een beveiligde verbinding maakt FaceTalk gebruik van virtuele vergaderkamers met stricte AES encryptie. AES encryptie is een versleutelingsstandaard die in 2001 door de NIST (National Institute of Standards and Technology) uit de VS is geselecteerd als de beste versleutelingstechniek wereldwijd. Een videogesprek start niet voordat de arts zelf daar het initiatief toe genomen heeft. Op het moment dat de arts naar de virtuele afspraak gaat en het videogesprek start – dan pas wordt er verbinding gemaakt met de genodigden. Elk gesprek vindt plaats in een unieke eigen virtuele spreekkamer welke na het gesprek weer wordt verwijderd. Zo kunnen personen nooit “per ongeluk” in de verkeerde virtuele spreekkamer terechtkomen.

 

TECHNISCHE ASPECTEN & SYSTEEMEISEN

Op welke apparaten kan ik FaceTalk gebruiken?

FaceTalk is apparaat onafhankelijk. Dit houdt in dat FaceTalk op verschillende apparaten kan worden gebruikt. FaceTalk is geschikt voor iOs en Android devices, zoals computers/laptops, tablets en smartphones. Daarnaast heeft u:

Een (geïntegreerde) webcam

(Geïntegreerde) speakers

Een (geïntegreerde) microfoon en

Een goedwerkende (vaste) internetverbinding nodig.

Moet ik software installeren om FaceTalk te gebruiken?

FaceTalk maakt gebruik van een zogenaamde “browser plug-in”. Deze “plug-in”maakt de browser die u normaal gebruikt geschikt voor videocommunicatie. FaceTalk werkt met Chrome, Firefox, Internet Explorer en Safari. Wanneer u voor de eerste keer een FaceTalk gesprek gaat voeren, wordt u automatisch gevraagd de browserplug-in te accepteren. FaceTalk installeert verder geen eigen programma op uw computer. Voor iOS en Android wordt u gevraagd de gratis FaceTalk app te installeren.

Wat kan ik doen wanneer mijn pop-up blocker FaceTalk blokkeert?

FaceTalk maakt gebruik van zogenaamde “pop-up’s” .Wanneer u uw pop-up blocker aan heeft staan, moet u toestemming geven voor de FaceTalk applicatie.

Internetverbinding

Videocommunicatie heeft altijd een goede internetverbinding nodig. Voor een FaceTalk gesprek van goede kwaliteit wilt u werken met minimaal een upload en download snelheid van 0,5 Mbps.

Het verdient ook de voorkeur met een bedrade internetverbinding te werken in plaats van met een draadloze. Niet alle Wifi routers geven de streaming media zonder haperingen door.

Wanneer u een tablet of smartphone via het mobiele netwerk wilt gebruiken, is het aan te bevelen een 4G verbinding te nemen.