Frequently Asked Questions

Dit is een overzicht van de veelgestelde vragen. Voor meer informatie over Facetalk kunt u ook kijken op de pagina Over Facetalk.

ALGEMEEN

Wat is FaceTalk?

FaceTalk maakt het mogelijk om zorg op afstand te leveren, door middel van een veilige online videoverbinding. Met FaceTalk kunt u als zorgprofessional eenvoudig een video afspraak inplannen of direct een videogesprek starten met gebruik van een unieke code. Indien u de afspraak in de agenda inpland ontvangt uw collega of de patiënt automatisch en kosteloos een uitnodiging per e-mail met een unieke link. Met een klik op deze link wordt de wachtkamer geopend en kan het gesprek starten zodra de zorgverlener het videogesprek start. Pas dan komt een beveiligde verbinding tot stand. Tijdens het videogesprek is het mogelijk om informatie zoals documenten, foto’s en video’s te delen. Ook is het mogelijk om meerdere mensen tegelijkertijd aan een gesprek deel te laten nemen, bijvoorbeeld familieleden of collega specialisten etc.

Wat zijn de voordelen van FaceTalk?

Het gebruik van FaceTalk biedt meerdere voordelen voor verschillende partijen:

Voor de ciënt: FaceTalk biedt de mogelijkheid tot het hebben van laagdrempelig contact met zorgprofessionals in de eigen vertrouwde omgeving. Het is vaak gemakkelijker te plannen dan een bezoek. Daarnaast heeft de patiënt niet langer te maken met de ongemakken van vervoer naar de praktijk. Ook wordt het gemakkelijker een mantelzorger mee te laten doen met het gesprek, ook als die persoon op afstand zit.

Voor zorgprofessionals: FaceTalk biedt de mogelijkheid tot het werken vanaf de eigen werkplek of thuisomgeving. Het is een laagdrempelige en gemakkelijke manier om een patiënt te zien. FaceTalk kan ook ad hoc gebruikt worden als bijvoorbeeld een patiënt belt met een vraag of klacht. Voor overleg met collega's is het niet meer nodig bij elkaar langs te gaan wat het veel gemakkelijker maakt een overleg te plannen Daarnaast heeft de zorgprofessional niet langer te maken met reistijd (bijvoorbeeld bij het voeren van multidisciplinaire overleggen).

Voor beide partijen: Videogesprekken zijn zeer tijdseffectlief, gericht op het onderwerp en toch persoonlijk. Het kunnen delen van het scherm maakt het bespreken van medische informatie nog effectiever.

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van FaceTalk?

Alleen wanneer u zelf een FaceTalk gesprek wilt kunnen opzetten en anderen wilt uitnodigen voor dat gesprek heeft u een persoonlijk account nodig. Hier zijn kosten aan verbonden. 35 euro per maand voor ongelimiteerd gebruik. Voor de cliënt zijn er geen kosten verbonden en voor een assistentenaccount zijn er ook geen kosten verbonden. Het merendeel van de FaceTalk videoconsulten wordt vergoed door zorgverzekeraars, afhankelijk van het doel van uw videogesprek en het type zorg dat u aanbiedt. Laat u informeren door uw zorgverzekeraar, zodat u weet wat voor uw zorgverlening van toepassing is.

Voor grotere organisaties hebben wij een site licentie model gebaseerd op daadwerkelijk gebruik en zonder beperking van het aantal accounts. Bij een dergelijke implementatie kunnen we ook koppelingen met uw EPD realiseren, zodat zorgverleners exact op dezelfde manier kunnen blijven werken als zij nu gewend zijn. Verder voorzien we trainingen en implementatie trajecten. Neem voor een kosten indicatie graag contact met ons op.

In hoeverre is FaceTalk gepersonaliseerd?

Praktijken kunnen voorzien worden van een eigen logo en kleurschema welke zichtbaar wordt in de applicatie maar ook in de uitnodigings- e-mail en wachtkamer.

Hoeveel mensen kunnen er gelijktijdig deelnemen aan een FaceTalk videogesprek?

Er kunnen in totaal 12 personen gelijktijdig deelnemen aan een FaceTalk videogesprek.

In welke talen is FaceTalk beschikbaar?

FaceTalk is momenteel alleen beschikbaar in het Nederlands.

Hoe veilig is FaceTalk?

Veilig gebruik van (patiënt)informatie is van groot belang in de gezondheidszorg. Deze veiligheid is bij FaceTalk gewaarborgd. De toepassing is opgezet en gemanaged conform de ISO 27001 en NEN7510 normering inzake informatiebeveiliging in de zorg.

 

Gegevens worden niet opgeslagen
Videocommunicatie is realtime. Extra medische informatie die tijdens het online gesprek wordt gedeeld wordt niet opgeslagen. De informatie is alleen op het moment zelf te bekijken en is na de sessie niet terug te halen.

 

Een veilige verbinding
Voor het opzetten van een beveiligde verbinding maakt FaceTalk gebruik van virtuele vergaderkamers met stricte AES encryptie. AES encryptie is een versleutelingsstandaard die in 2001 door de NIST (National Institute of Standards and Technology) uit de VS is geselecteerd als de beste versleutelingstechniek wereldwijd. Een videogesprek start niet voordat de arts zelf daar het initiatief toe genomen heeft. Op het moment dat de arts naar de virtuele afspraak gaat en het videogesprek start – dan pas wordt er verbinding gemaakt met de genodigden. Elk gesprek vindt plaats in een unieke eigen virtuele spreekkamer welke na het gesprek weer wordt verwijderd. Zo kunnen personen nooit “per ongeluk” in de verkeerde virtuele spreekkamer terechtkomen.

 

ACCOUNT

Hoe kan ik een account aanvragen?

U kunt een FaceTalk account aanvragen door ons een te bericht sturen via het testaccountformulier op onze website. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om de mogelijkheden met u te bespreken. Accounts zijn bedoeld voor behandelaren en assistenten. Cliënten hebben geen accounts nodig en kunnen gebruik maken van FaceTalk door op de link in de uitnodiging te klikken en vervolgens deel te nemen via de browser.

Waarom een persoonlijk account en geen algemeen- of afdelingsaccount?

Persoonlijke accounts zijn nodig in het kader van de aan de zorg gestelde veiligheidsnormen (ISO 27001 en NEN 7510/NEN 7512). Een cliënt moet bij de uitnodiging van een gesprek en tijdens het gesprek kunnen zien met wie hij/zij een FaceTalk gesprek gaat voeren/voert.

Cliënt

Op welke apparaten en browsers werkt FaceTalk?

Cliënten kunnen deelnemen aan een gesprek via elke browser, behalve Internet Explorer. Dit kan vanaf elk device.

Moet ik software of een app installeren?

Vanaf 15 november 2022 is het niet meer nodig voor cliënten om een app te installeren. Videobellen met FaceTalk kan vanaf dan via de browser.

Tips voor camera, microfoon en verbinding

U kunt van tevoren een test doen via de browser in de FaceTalk omgeving om te controleren of uw microfoon en camera werkt.

Wanneer u aan het videobellen bent via WiFi en een slechte internetverbinding ervaart adviseren wij u om over te schakelen naar uw mobiele internet.

Kan ik via FaceTalk mijn afspraak wijzigen?

Neem contact op met de poli of het secretariaat waar u de afspraak heeft staan. Wij kunnen geen afspraken wijzigen, dit hoort u met uw zorgverlener af te stemmen.

Kan ik met een code meedoen via een laptop of PC?

Ja dat is vanaf 15 november 2022 mogelijk. Uw heeft dan een code gekregen van uw behandelaar. Via www.viacode.nl kunt u met deze code toegang krijgen tot uw videoconsult.

Behandelaar

Op welke apparaten kan ik FaceTalk gebruiken?

FaceTalk kan op verschillende apparaten worden gebruikt zoals zoals computers/laptops, tablets en smartphones. U heeft een camera, microfoon en speakers nodig en een goedwerkende internetverbinding. Daarnaast heeft u:

(Geïntegreerde) speakers

Een (geïntegreerde) microfoon en

Een goedwerkende (vaste) internetverbinding nodig.

Op welke browsers kan ik FaceTalk gebruiken?

FaceTalk kan gebruikt worden op elke browser, behalve Internet Explorer.

Moet ik software installeren om FaceTalk te gebruiken?

Om gebruik te kunnen maken van FaceTalk hoeft u niks te installeren. FaceTalk werkt via de browser.

Tips voor camera, microfoon en verbinding

Verbinding
Videocommunicatie heeft altijd een goede internetverbinding nodig. Voor een FaceTalk gesprek van goede kwaliteit wilt u werken met minimaal een upload en download snelheid van 0,5 Mbps.

Het verdient ook de voorkeur met een bekabelde internetverbinding te werken in plaats van met een draadloze. Niet alle Wifi routers geven de streaming media zonder haperingen door.

Wanneer u op een bedrijfsnetwerk en achter een firewall werkt dan kan dit de video, microfoon en camera blokkeren. Neem contact op met uw beheerder zodat zij aanpassingen kunnen doen in de firewall. De beheerder dient contact op te nemen met FaceTalk voor de informatie over de firewall.

Tip:
U kunt van tevoren een test doen binnen FaceTalk. Log in uw FaceTalk omgeving en ga in het ‘menu’ naar ‘support’. Hier ziet u een testkamer waar u uw verbinding, microfoon en camera kunt testen.

Microfoon en camera

Heeft u bij de eerste keer dat u FaceTalk gebruikte, via de browser Chrome/Firefox/Microsoft Edge, FaceTalk toegang gegeven tot de microfoon en camera? U kunt dit controleren door naar de instellingen van uw browser te gaan. Bij ‘privacy en veiligheid’ ziet u ‘site instellingen’, dit kan afhankelijk van de gekozen browser er anders uitzien. Hier kunt u bij Camera en Microfoon controleren of er toegang is gegeven.

Het komt voor dat u gebruikt maakt van een externe camera of microfoon en dat deze niet wordt herkend. Nadat u op start videogesprek heeft geklikt opent er een extra venster. U vindt rechtsboven in het tandwieltje om uw instellingen aan te passen voor Audio/Video. Merkt u tijdens het videogesprek dat er iets niet klopt met uw instellingen dan kunt u rechtsboven in ook op het tandwieltje klikken.

Gebruikt u ook een andere applicatie om mee te videobellen zoals Zoom of Microsoft Teams? Het is mogelijk dat de vorige videoapplicatie de webcam heeft gekaapt. Sluit deze applicatie helemaal af en start voor de zekerheid uw apparaat opnieuw.

Wanneer u op een bedrijfsnetwerk en achter een firewall werkt dan kan dit de video, microfoon en camera blokkeren. Neem contact op met uw beheerder zodat zij aanpassingen kunnen doen in de firewall. De beheerder dient contact op te nemen met FaceTalk voor de informatie over de firewall.

U kunt van tevoren een test doen binnen FaceTalk. Log in uw FaceTalk omgeving en ga in het ‘menu’ naar ‘support’. Hier ziet u een testkamer waar u uw verbinding, microfoon en camera kunt testen.

Kan ik van tevoren FaceTalk testen?

Wanneer u bent ingelogd in uw FaceTalk omgeving kunt u via het menu naar ‘support’ gaan. Hier vindt u de testkamer waar u een testcall kunt opzetten.

FaceTalk GO

De afspraak is gepland in de oude omgeving, kan de patiënt nog dezelfde link gebruiken?

In het geval dat er een afspraak is ingepland in de oude omgeving en de afspraak vindt plaats in de nieuwe omgeving, dan heeft de patiënt de volgende vier opties:

  1. De patiënt klikt op de link in de e-mail die is verstuurd toen de afspraak is gemaakt (de oude omgeving). In dit geval komt de patiënt vanzelf in de nieuwe omgeving door te klikken op op de link.
  2. De patiënt klikt op de link in de herinneringsmail die net voor de afspraak verstuurd is. Ook in dit geval komt de patiënt automatisch in de nieuwe omgeving terecht.
  3. De patiënt gebruikt de FaceTalk app en start die op met ‘Ik heb een afspraak’. De patiënt wordt in dit geval naar de e-mail verwezen met het verzoek om op de link te klikken. De afspraak opent dan in de browser.
  4. De patiënt start de FaceTalk app en klikt op ‘Ik heb een code!’. Als de praktijk inmiddels gebruik maakt van de nieuwe omgeving, dan volgt een melding: ‘De FaceTalk app is niet meer nodig, ga naar viacode.nl en voer daar uw code in.
Kan ik de oude app nog gebruiken?

Nee, de oude app kan niet meer gebruikt worden. Er zal een melding worden gegeven dat het gebruik van de app niet meer nodig is en dat u via de link in de uitnodigingsmail direct wordt doorverwezen naar de videokamer via de browser.

Ik heb al een afspraak staan na 15 november, gaat dat goed?

Ja, dat is geen probleem. Als u op de link in de uitnodigingsmail klikt, wordt u doorverwezen naar de juiste URL. (Er wordt ook een herinneringsmail verstuurd 24- en 48 uur van tevoren).

Wat worden de nieuwe gegevens voor de firewall?

FaceTalk website
www.facetalk.nl
95.170.72.6/32 poort 80/443 HTTPS

FaceTalk praktijk(en)
<Praktijk>.facetalk.nl
185.30.236.11/32 poort 80/443 HTTPS

FaceTalk WebRTC
webrtc.facetalkgo.nl
149.210.213.93/32 poort 80/443 HTTPS

Viacode.nl website
www.viacode.nl
185.30.236.189/32 poort 80/443 HTTPS

FaceTalk video engine:
77.222.82.0/27
Poorten: 443 TCP – HTTPS en 40000-50000 TCP&UDP – RTP/RTCP.

Is er 2FA beschikbaar?

Ja deze is beschikbaar. Dit zal in de vorm van een add-on geleverd kunnen worden. Hier zal een vergoeding voor gevraagd worden.