17 okt FaceTalk: van pilot naar brede roll-out. Hoe die kloof te overbruggen?

Ervaringen
Vorige week dinsdag kwamen projectleiders, artsen en technisch medewerkers samen om te sparren over de (on)mogelijkheden van videoconsulten in de zorgsector. Concha van Rijssel (Radboud ReShape) gaf een toelichting op de totstandkoming van FaceTalk en de vooruitstrevende werkwijze van het ReShape Center, waarbij patiënten en artsen vanaf het begin betrokken worden bij het ontwikkelproces. Yvonne Boerman-Wijers, Radboudumc Wondzorgkundige, werkt naar volle tevredenheid met FaceTalk. De consults worden ingepland op momenten dat ook de eerstelijns verpleging bij de patiënt is. Zij kan met FaceTalk een goede visuele inschatting maken van de wond en met patiënt en verpleging overleggen wat nodig is voor de verzorging. Werken met FaceTalk vergt in het begin tijd van de arts en organisatie, maar wanneer een aantal videoconsulten gedaan zijn dan verloopt dit soepel. Yvonne vertelt dat juist de oudere cliënten erg gebaat zijn bij de videoconsultatie, omdat het gedoe van reizen naar het ziekenhuis bespaard. De meeste oudere cliënten reageren zeer enthousiast en verwonderd over de mogelijkheden en staan positief tegenover deze manier van zorg verlenen.

Redmax, adviesbureau voor inzet van digitale zorginnovaties, heeft verschillende zorgorganisaties ondersteund bij de implementatie van beeldbeloplossingen. Jack van Gils, directeur van Redmax, nam een aantal van deze projecten met de deelnemers door waarbij hij voorbeelden gaf hoe je de kloof tussen pilot en brede roll-out kunt overbruggen. Onderschat het implementeren van digitale innovaties niet, is zijn boodschap. Enkele van zijn tips: zorg voor een goed plan en voorkom daarmee hoge kosten, leer van eerder opgedane ervaringen, betrek de medewerkers, vooral de sceptici en zorg voor management support.

Pieter Peletier, mede-eigenaar Qconferencing, heeft de nieuwste features van FaceTalk toegelicht zoals de verbetering van een schaalbaar design voor gebruik op tablets en smartphones, de complete beheerdersmodule en de mogelijkheid om FaceTalk per afdeling in te richten die brede uitrol binnen organisaties gemakkelijker maakt. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om een FaceTalk account per poli in te richten en te branden zodat de patiënt weet dat hij aan het goede adres is maar ook om gebruiksgegevens per poli te bekijken. Meer hierover leest u op de FaceTalk website.

Tot slot kwam Johan Sombekke, teammanager Medical Imaging, Radboudumc, aan het woord. Het Radboudumc heeft FaceTalk succesvol uitgerold en speciale FaceTalk werkplekken gerealiseerd. Op deze manier kunnen zorgprofessionals ongestoord videobellen, met gegarandeerd uitstekende audio- en videokwaliteit. Verder lichtte Johan toe hoe het Radboudumc FaceTalk integreert in de eigen IT-omgeving en in het eigen werkproces.

Benieuwd wat FaceTalk voor uw zorginstelling kan betekenen? Neem contact met ons telefonisch contact op of per e-mail.

info@facetalk.nl