De ervaring van Saskia Puijk

“Met FaceTalk™ besparen we tijd”

Kunnen groepsbijeenkomsten voor leefstijlinterventie efficiënter? Diëtist Saskia Puijk en groepslid Hotze Bleeker weten hoe dat gaat. Via de e-Healthtoepassing FaceTalk presenteert internist Bas Bredie op afstand informatie over overgewicht en andere risicofactoren voor hart- en vaatziekten en beantwoordt hij medische vragen van patiënten. Lees in dit ervaringsverhaal wat een hartpatiënt en een groepsleider vinden van FaceTalk.

“Of de internist naar de groepsbijeenkomst komt of zijn verhaal op afstand houdt. Dat is mij om het even”, vindt hartpatiënt Hotze Bleeker. Een groep van zo’n tien hart- en vaatpatiënten krijgt tijdens tien bijeenkomsten begeleiding bij gewichtsverlies en leefstijlverandering. Zij ontmoeten elkaar in een zaal in het Universitair Centrum voor Chronische Ziekten Dekkerswald in Groesbeek. De kennisdeling van specialist Bredie vormt een belangrijk onderdeel van het leefstijlinterventieprogramma.

Groepsleider en diëtist Saskia Puijk: “De interesse voor FaceTalk ontstond bij ons toen bleek dat de toepassing Bas veel tijd kon besparen. Heen en weer pendelen tussen het Radboudumc en het Dekkerswald is voor hem nu niet meer nodig. Dat scheelt Bas toch al snel een uur. Een uur waarin hij andere patiënten kan helpen. Het is de bedoeling dat op termijn meer specialisten de bijeenkomsten op deze manier ‘bezoeken’.”

“De kwaliteit van de presentatie blijft hetzelfde”

“Video’s, foto’s, grafieken, diagrammen, teksten, lijstjes, een presenterende arts, een vragenrondje: het gebeurt allemaal precies hetzelfde als bij een ‘echte’ presentatie”, zegt Puijk. “Behalve dan dat de arts niet lijfelijk aanwezig is, maar via een beamer op een groot scherm wordt geprojecteerd.” Bleeker: “Meneer Bredie legt alles goed uit en met een digitaal ‘laserlampje’ wijst hij belangrijke punten op het scherm aan. Hij is dan niet in beeld. Tijdens het vragenrondje wordt hij echter wel volledig geprojecteerd.”

De groepsdeelnemer benadrukt nog twee andere voordelen: “Naar mijn mening wordt de tijd tijdens de bijeenkomst effectiever gebruikt. Je stelt veel gerichter een vraag. Er kan niet door elkaar heen gepraat worden, want anders kan de arts het gesprek niet volgen. Ook heb ik het gevoel dat ik beter luister, omdat ik de informatie via een scherm tot mij krijg. Ik raak minder snel afgeleid.”

“Van mij mogen meer zorgverleners FaceTalk gebruiken”

Na de eerste presentaties op afstand kwam naar voren dat het geluid beter kon. “Bas kwam heel verstaanbaar door”, vertelt de groepsleider. “Maar tijdens het vragenrondje was één microfoon niet voldoende voor alle deelnemers in de zaal. Ik moest de vragen vaak herhalen, anders kon hij het niet horen. Het FaceTalk-team zoekt op dit moment gelukkig naar een oplossing.”

“De rest van de techniek werkte tijdens de bijeenkomsten heel goed. Natuurlijk moest ik even zoeken naar de juiste knoppen waarmee ik een presentatie upload, maar dit is gewoon even wennen. Net zoals de groepen moeten wennen aan de nieuwe toepassing.” Bleeker knikt instemmend: “Maar ik vind FaceTalk een erg leuke en prettige toepassing. Van mij mogen veel meer zorgverleners het gaan gebruiken.”

Korte reacties interist Bas Bredie

Internist Bas Bredie van het Radboudumc somt kort zijn ervaringen met FaceTalk op:

  • “FaceTalk heeft een makkelijke bediening;
  • De verbinding is stabiel;
  • De aanwijspointer tijdens de presentatie is erg bruikbaar;
  • Interactie met deelnemers en patiënten is goed mogelijk;
  • Het is een veilige techniek;
  • Eventuele opnamemogelijkheden van gesprekken of uitgebrachte adviezen die verstuurd kunnen worden naar deelnemers. Dat zou een prima aanvullende toepassing zijn.”

Saskia Puijk

Dietiste UMC St. Radboud

 

“De tijd tijdens een videoconsult wordt effectiever gebruikt”